O program Záruka Elektromobility Národní rozvojové banky je u firem zájem
18.3. 2024
Od okamžiku zveřejnění výzvy NRB dne 1. 12. 2023 zaznamenala společnost Raiffeisen - Leasing systematický nárůst poptávek po financování elektromobilů s dotací, a to v řádech desítek žádostí denně. Klíčovým aktérem trendu jsou hlavně malé a střední podniky, jež ve většině případů žádají financování jednoho vozu, nejčastěji oblíbené značky TESLA.
Na dotace fronta
Podle loňského průzkumu Raiffeisen - Leasing by 66 % řidičů k pořízení elektromobilu motivovala státní dotace. Záruční program Elektromobilita, představený Národní rozvojovou bankou, se stává reálným motivátorem k přechodu k vozům na alternativní paliva alespoň pro podnikatele a firmy. Firmy mohou díky programu získat dotaci na nový elektromobil až do výše 300 tis. Kč (200 tis. Kč pro osobní vozy), u dobíjecí stanice maximálně 150 tis. Kč. Společnost Raiffeisen - Leasing eviduje desítky poptávek denně, a to již od zveřejnění výzvy 1. 12. 2023. "Zájem je silný, v této chvíli s klienty procházíme procesem schvalování žádostí o financování. S přípravou a zpracováním žádosti o dotaci klientům, kteří si od nás vezmou financování, pomůže náš expertní a zkušený tým zcela zdarma," upřesňuje Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení Autofinancování Raiffeisen - Leasing.
Nejoblíbenější Tesla
Zájemci o financování elektromobilů v 95 % případů žádají financování nových vozů, které jsou určené do flotil menších a středních firem. Ty v drtivé většině případů plánují pořídit jeden elektromobil, jen zhruba 10 % firem plánuje nákup dvou až tří vozů, které chtějí využívat pro běžný provoz nebo jako manažerský vůz. Motivem k nákupu elektromobilu jsou u těchto podniků jak nabízené dotace, tak i možnost využití benefitů, které jsou zatím s elektromobilitou spojené např. zvýhodněné parkování v centrech některých měst.
Žádosti o financování jsou nejčastěji na vozy s cenou v rozmezí 1 mil. Kč až 1,5 mil. Kč bez DPH. Mezi nejoblíbenějšími modely elektromobilů u klientů Raiffeisen - Leasing jasně vítězí Tesla Y a Tesla 3.
Samotná dobíjecí stanice bez podpory
O společné pořízení vozu i nabíjecí stanice projevila zájem jen přibližně čtvrtina klientů. Jaroslav Kumbera důvody upřesňuje: "Ve dvou třetinách případů firmy již vlastní dobíjecí infrastrukturou disponují. Nízký poměr žádostí na pořízení elektromobilu i dobíjecí stanice je proto logický. V praxi se však setkáváme s dotazy na technické specifikace dobíjecích stanic, pro které lze dotaci čerpat. Případně firmy řeší otázky, zda jsou součástí ceny dobíjecí stanice i instalační a stavebně přípravní práce, nebo jestli si mohou pořídit jen dobíjecí stanici." O podporu na samotnou dobíjecí stanici však žádat nelze. Finanční příspěvek na pořízení dobíjecí stanice mohou podnikatelé a firmy získat jen společně s nákupem elektromobilu.
Co firmy nejčastěji řeší
Při jednání s klienty se experti Raiffeisen - Leasing setkávají s otázkami, které reflektují hlavní starosti a požadavky podnikatelů přecházejících na elektromobilitu. Jádro většiny dotazů spočívá v optimálním načasování objednávky nového vozu, možnostech plateb, nebo financování levnějších modelů. “Setkali jsme se s dotazy na levnější typy elektromobilů, např. z asijských trhů s cenou kolem 400 tis. Kč. I tady lze dotaci omezeně čerpat, ale je nutné myslet na minimální výši úvěru, která je 300 tisíc korun, a podmínku, že součet úvěru a finančního příspěvku nesmí přesáhnout 100 % ceny vozu bez DPH,” upřesňuje Hana Kernová, vedoucí oddělení ESG a dotačního poradenství Raiffeisen - Leasing. Společnost zodpovídá také otázky týkající se nákupu aut ze zahraničí či nákupu ojetých vozidel. “Finanční příspěvek lze využít i na nákup předváděcího vozu, ale jen za předpokladu, že se bude jednat o auto, které bylo poprvé uvedeno do provozu před méně než půl rokem a současně nemá najeto více než 6 000 km,” uzavírá Kernová.
Na dotace fronta
Podle loňského průzkumu Raiffeisen - Leasing by 66 % řidičů k pořízení elektromobilu motivovala státní dotace. Záruční program Elektromobilita, představený Národní rozvojovou bankou, se stává reálným motivátorem k přechodu k vozům na alternativní paliva alespoň pro podnikatele a firmy. Firmy mohou díky programu získat dotaci na nový elektromobil až do výše 300 tis. Kč (200 tis. Kč pro osobní vozy), u dobíjecí stanice maximálně 150 tis. Kč. Společnost Raiffeisen - Leasing eviduje desítky poptávek denně, a to již od zveřejnění výzvy 1. 12. 2023. "Zájem je silný, v této chvíli s klienty procházíme procesem schvalování žádostí o financování. S přípravou a zpracováním žádosti o dotaci klientům, kteří si od nás vezmou financování, pomůže náš expertní a zkušený tým zcela zdarma," upřesňuje Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení Autofinancování Raiffeisen - Leasing.
Nejoblíbenější Tesla
Zájemci o financování elektromobilů v 95 % případů žádají financování nových vozů, které jsou určené do flotil menších a středních firem. Ty v drtivé většině případů plánují pořídit jeden elektromobil, jen zhruba 10 % firem plánuje nákup dvou až tří vozů, které chtějí využívat pro běžný provoz nebo jako manažerský vůz. Motivem k nákupu elektromobilu jsou u těchto podniků jak nabízené dotace, tak i možnost využití benefitů, které jsou zatím s elektromobilitou spojené např. zvýhodněné parkování v centrech některých měst.
Žádosti o financování jsou nejčastěji na vozy s cenou v rozmezí 1 mil. Kč až 1,5 mil. Kč bez DPH. Mezi nejoblíbenějšími modely elektromobilů u klientů Raiffeisen - Leasing jasně vítězí Tesla Y a Tesla 3.
Samotná dobíjecí stanice bez podpory
O společné pořízení vozu i nabíjecí stanice projevila zájem jen přibližně čtvrtina klientů. Jaroslav Kumbera důvody upřesňuje: "Ve dvou třetinách případů firmy již vlastní dobíjecí infrastrukturou disponují. Nízký poměr žádostí na pořízení elektromobilu i dobíjecí stanice je proto logický. V praxi se však setkáváme s dotazy na technické specifikace dobíjecích stanic, pro které lze dotaci čerpat. Případně firmy řeší otázky, zda jsou součástí ceny dobíjecí stanice i instalační a stavebně přípravní práce, nebo jestli si mohou pořídit jen dobíjecí stanici." O podporu na samotnou dobíjecí stanici však žádat nelze. Finanční příspěvek na pořízení dobíjecí stanice mohou podnikatelé a firmy získat jen společně s nákupem elektromobilu.
Co firmy nejčastěji řeší
Při jednání s klienty se experti Raiffeisen - Leasing setkávají s otázkami, které reflektují hlavní starosti a požadavky podnikatelů přecházejících na elektromobilitu. Jádro většiny dotazů spočívá v optimálním načasování objednávky nového vozu, možnostech plateb, nebo financování levnějších modelů. “Setkali jsme se s dotazy na levnější typy elektromobilů, např. z asijských trhů s cenou kolem 400 tis. Kč. I tady lze dotaci omezeně čerpat, ale je nutné myslet na minimální výši úvěru, která je 300 tisíc korun, a podmínku, že součet úvěru a finančního příspěvku nesmí přesáhnout 100 % ceny vozu bez DPH,” upřesňuje Hana Kernová, vedoucí oddělení ESG a dotačního poradenství Raiffeisen - Leasing. Společnost zodpovídá také otázky týkající se nákupu aut ze zahraničí či nákupu ojetých vozidel. “Finanční příspěvek lze využít i na nákup předváděcího vozu, ale jen za předpokladu, že se bude jednat o auto, které bylo poprvé uvedeno do provozu před méně než půl rokem a současně nemá najeto více než 6 000 km,” uzavírá Kernová.
Další zprávy
26.11. 2024
V centru Plzně vzniká nový bytový projekt s mimořádně nízkými provozními náklady
V západočeské metropoli vzniká ve spolupráci společnosti Raiffeisen - Leasing a investiční skupiny LIF GROUP nový bytový projekt, který nabídne 136 moderních bytů ve velikosti 1+KK po 4+KK. Bytový projekt Šumavská v prestižní lokalitě v centru Plzně splňuje požadavky na standardy energetické třídy A a slibuje tak kromě ohleduplnosti k...
Zobrazit zprávu
4.11. 2024
Dotace došly. Co od elektromobilů čeští řidiči chtějí?
Podle dat Svazu dovozců automobilů počet registrovaných elektromobilů do září meziročně narostl o 42,5 %. Zájem o elektromobily podpořily především dotace pro firmy a podnikatele v rámci programu Záruka Elektromobility, jehož „rozpočet“ byl však ke 14. 10. vyčerpán. Raiffeisen - Leasing přijala od doby spuštění výzvy Národní...
Zobrazit zprávu
16.9. 2024
Průzkum mezi řidiči: Při nákupu tradičních aut lidé volí ojetiny, elektromobily preferují spíše nové a předváděcí. Kromě vlastních úspor řidiči preferují financování auta úvěrem
Více než polovina českých řidičů, kteří zvažují nákup benzinového automobilu, by volila ojetý vůz. U dieselu by pak po ojetině sáhlo dokonce přes 60 % respondentů uvažujících o tomto pohonu. Nové před ojetými preferují jen řidiči v Karlovarském kraji. Průzkum Raiffeisen - Leasing ukázal, že Češi chtějí s auty jezdit co nejdéle. Při pořízení...
Zobrazit zprávu
13.8. 2024
NRB rozdělila firmám a podnikatelům přes 100 milionů korun na finančních příspěvcích: 700 žádostí podala jménem svých klientů i Raiffeisen - Leasing
Podle aktuálních informací rozdělila Národní rozvojová banka v rámci programu Záruka Elektromobility od začátku spuštění výzvy již více než 100 milionů Kč na finančních příspěvcích podporujících nákup elektromobilu. Z celkového objemu financí zbývá už jen přibližně polovina (cca 1 mld. Kč). NRB zaručila již přes 2 500 úvěrů, díky kterým...
Zobrazit zprávu